loading...
SAMMS
تبلیغات
test.com
SeyyedAli MirMohammadSadeghi بازدید : 1503 دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

تست بلند مدت مرسدس بنز E280


تست بلند مدت مرسدس بنز E280

 

از آغازین روز ورود محصولات سواری مرسدس بنز به ایران ، همواره نام این شرکت مترادف شده با محصولی لوکس و گرانقیمت که فقط  قشر کمی از افراد جامعه را نشانه گرفته است . اما همان افراد متمول نیز در ازای پرداخت رقم های کلان ، انتظار بهترین ها را دارند . در این شماره ماهنامه خودرو امروز مرسدس بنز E280 مدل 2007 را پس از حدود سه سال کارکرد در شیراز ، مورد تست بلند قرار می دهیم تا ببینیم ستاره ی درخشان بنز ، در طول چند سال کارکرد مداوم ، همچنان درخشندگی خود را حفظ کرده است یا خیر ؟! مرسدس بنز ای کلاس از آن دسته خودروهایی است که با ورودش به بازار ، مقیاسی جدید را برای سنجش طراحی دیگر خودروها پایه گذاری کرد  . دلیل این امر را باید در طراحی فوق العاده دقیق با رعایت تمام موازین اصولی ، جستجو کرد . فروش بیش از یک میلیون و صد هزار دستگاه در کمتر از هفت سال ، به حق مهر پر فروش ترین سدان لوکس متوسط دنیا را به کارنامه ی موفق کمپانی مرسدس بنز ، کوبید . در کشور خودمان نیز محبوبیت این نسل ، حمایت همه جانبه دوستداران  را به همراه داشت تا در کنار رقیب دیرینه اش بی ام و سری 5 و طرفداران تعصبیش ، شاهد یک دوئل تمام عیار آلمانی در سرزمین آریاییمان باشیم و.....ادامه مطلب 


تست بلند مدت مرسدس بنز E280

زیبایی در عین سادگی  :

در فلسفه طراحی این نسل ای کلاس ، شعار زیبایی در عین سادگی در تمام ابعاد و زوایا به درستی صدق می کند . بدنه ای شکیل و با وقار  که در نگاه اول شاید کمی خسته کننده به نظر برسد ، اما در استفاده بلند مدت ، پایداری و ثبات بیشتری نسبت به رقبا در ذهن بیننده دارد . خودروی موجود از نوع آوانگارد و سفارش کشور عربستان است که با قیمت 129 میلیون تومان شخصا به کشور وارد شده است . در نمای جلو ، طبق سنت رو به فراموشی مرسدس بنز ، چهار چراغ گرد مجهز به الگاریتم زنون خود نمایی می کند که با آب بندی خوب در استفاده بلند مدت ، شاهد ورود آب و بخار گرفتگی کاسه چراغ ها نیستیم . سپر و جلو پنجره تهاجمی ، زیبایی روز اول خود را حفظ کرده اند . رنگ سفید بسیار با کیفیت بدنه نیز، پولیش مناسبی دارد و احتمال رنگ پریدگی در آن را باید به فراموشی سپرد . مدتی قبل در اثر یک تصادف کوچک ، پیش رادیات دچار آسیب دیدگی شده و مالک محترم با 160 هزار تومان یک پیش رادیات نو از دبی خریداری کرده است ، در حالی که همین قطعه را نمایندگی بنز با 500 هزار تومان به مشتری تحویل می دهد ! البته تنها نکته ی کوچکی که به نمای روبرو اندک لطمه ای وارد کرده است ، مقداری عدم تناسب فاصله  بین کاپوت و دیگر اجزا پنل جلو است که تصادف رخ داده را باید عامل آن دانست . در نمای جانبی رینگ و لاستیک های سفارشی مدل E350 با اندازه 245/40 R18 در جلو و 265/35 R18 در عقب ، جایگزین تایرهای استاندارد E280 با اندازه 225/55 R16 در هر دو محور شده است ، که علاوه بر هماهنگی بیشتر با استایل بدنه ، چسبندگی خودرو را نیز به نقطه اوج می رساند .

تست بلند مدت مرسدس بنز E280

در نمای عقب ، خطوط هماهنگ با فرم دهی مناسب ، هیچ جای گله و شکایتی باقی نمی گذارد . دو لوله اگزوز کروم کاری شده در طرفین نیز ، چاشنی اسپورت گونه را با طرحی شیک وعامه پسند ، ادغام کرده است .  به طور کل در وهله طراحی می توان گفت این نسل از کلاس  E با ظاهری دوستداشتنی و البته کمی خشک و رسمی در ابتدا طیفی از خریداران را مد نظر قرار داده بود که سن جوانی خود را پشت سر گذاشته و تنها به دنبال خودرویی با کیفیت و لوکس برای حضوری صمیمی در جمع خانواده هستند ، اما به تدریج با شناخت بیشتری که از این خودرو در طول سالیان متمادی به دست آمد ، خیلی زود جوانان پر تعصب به این برند نیز ، محو طراحی آن شدند و ای کلاس  به جایگاهی رسید که در شآن ستاره  بنزاست .

تست بلند مدت مرسدس بنز E280

کابین ، مدرن سنتی !

 فضای داخلی ای کلاس ، همسان با طراحی بدنه است . پایه و اساس طرح همان سبک سنتی مرسدس بنز است . کابین با چرم رنگ روشن پوشش داده شده است که با وجود تقویت لوکس گرایی و افزایش شکوه کابین ، آنچنان که باید و شاید حس یک خودروی لوکس با قابلیت های اسپورت را در ذهنمان تداعی نمی کند . پس رنگ کابین تیره را می توان مطلوب تر دانست .  کیفیت تمام اجزاء و قسمت ها عالی است . استفاده از تجهیزات در بلند مدت بسیار راحت و فارق از هرگونه پیچیدگی اضافی می باشد . روکش چرم و گرانیت مرغوب ، جای جای کابین را پوشانده است .

تست بلند مدت مرسدس بنز E280

 پس از کارکرد بلند مدت خودرو در تمام شرایط ، باز هم کیفیت و طراوت روز اول حکم فرماست . فضای سرنشینان جلو عالیست و سرنشینان عقب نیز وضعیت مطلوبی را در اختیار دارند . آرگونومی کلیدهای قرار گرفته در کابین بسیار خوب است و کیفیت ساخت بالا  هیچگونه صدای اضافی مبنی بر نا مرغوب بودن اتصالات را ایجاد نمی کند . سیستم تهویه THERMATIC ، برف پاک کن های مجهز به حسگر باران ، چراغهای LED عقب ، پروژکتورهای جلو ، صندلی های جلو مجهز به گرم کن و سرد کن ، جعبه کمک های اولیه ، شیشه شوی برقی چراغها ، 10 عدد حسگر فاصله سنج جلو و عقب ، چنجر شش خشابه ، سقف پاناروما با سانروف برقی ، سیستم روشنایی هوشمند باد تایرها ، سیستم تعلیق DIRECT CONTROL ، ایربگ های کامل برای تمام سرنشینان ، سیستم پاسخگویی به تلفن همراه ، کلیدهای کنترلی کامل بر روی غربیلک تنظیم پذیر فرمان ، سنسور قطع هوشمند پاشش انژکتورها در زمان تصادف ، سیستم کمک پارک ، سیستم NECK PRO ، شیشه های ضد امواج UV با بالابرهای تمام اتوماتیک و . . . را باید قسمتی از لیست پر محتوای تجهیزات E280 دانست که تاکنون بدون هیچ نقص و عیبی  از پس وظایف خود بر آمده اند . تنها قطعه ای که مالک از خرابی چندین باره آن گلایه مند است ، سنسور سیستم کنترل پایداری ESP می باشد که نمایندگی مجاز مرسدس بنز برای هر بار تعویض آن 250 هزار توان دریافت می کند در حالی که با قیمتی بسیار کمتر از این می توان قطعه نو و با کیفیت اصل را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداری کرد .

 

تست بلند مدت مرسدس بنز E280

رانندگی برتر در استفده بلند مدت ،  با همان کیفیت روز اول :

مرسدس ای کلاس در کشور ما در چندین تیپ از جمله E240 ، E280 ، E350 و E200NGT  ، به صورت واردات شخصی و شرکتی توسط نمایندگی انحصاری بنز (  ستاره ایران  ) ، عرضه می شود . ضمن اینکه نمونه E240 نیز با حمایت دفتر مرکزی بنز آلمان ، مدتهاست که  در یکی از زیر مجموعه های ایرانخودرو مونتاژ می گردد . از آنجایی که خودرو مورد بحث از نوع E280 است ، منحصرا به بررسی فنی این مدل  می پردازیم  . E280  از یک موتور شش سیلندر V شکل به حجم دقیق 2996  سی سی بهره می برد که 231 اسب بخار قدرت را در دور 6000  به راحتی هر چه تمام تر با گذر از گیربکس شش سرعته تیپ ترونیک به محور عقب منتقل می کند . 300 نیوتن متر گشتاور نیز رانندگی قدرتمند و البته راحت و حساب شده ای  در استفاده روزمره  به خریدار تقدیم می کند .  به دلیل حجم زیاد بدنه ، در ابتدای حرکت احساس سنگینی و چسبندگی بیش از حد خودرو به زمین می کنید . اما کافیست بر پدال گاز اندک  فشاری بیاوید تا  در مدت زمان 3/7 ثانیه ، عبور از سرعت 100 کیلومتر راتجربه  کنید . سیستم ترمز دیسکی ADAPTIVE BRAKE  در هر چهار چرخ با یاری سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز  EBD ، از کیفیت بسیار بالای ساخت و مونتاژ برخوردارند به نوعی که در خودروی مورد آزمایش ، هنوز از لنت های فابریک استفاده می شود ! سیستم تعلیق عملکرد مثبتی از خود نشان می دهد و در عبور از نا همواری های سطح مسیر ما را در جذب مناسب ضربات ، نا امید نمی کند . نفوذ صدا به کابین نیز با وجود عایق کاری مناسب ، به حداقل رسیده است .

تست بلند مدت مرسدس بنز E280

 نکته ی جالب در رابطه با این خودرو این است که مصرف سوخت  ترکیبی E280 در شرایط مطلوب و استاندارد ، دقیقا یک لیتر از تویوتا کمری چهار سیلندر و سه لیتر از هیوندای سوناتا شش سیلندر  کمتر است ، یعنی فقط 1/7 لیتر در هر 100 کیلومتر ! در حالی که راندمان و عملکرد قابل توجه این خودرو به هیچ عنوان قابل قیاس با خودروهای مذکور نیست . مالک خودرو به طور میانگین روزانه بین چهل تا شصت کیلومتر با خودروی خود رانندگی کرده است و در این مدت ای کلاس خود را در تمام شرایط محیطی به چالش کشیده است . اما عملکردی که ما در روز آزمایش نظاره گر بودیم ، تقریبا با یک خودروی صفر کیلومتر برابری می کرد . ای کلاس در استفاده بلند مدت به هیچ عنوان شما را از انتخابتان پشیمان نمی کند .  اما آنچه که تعجب ما را برانگیخت و مسلما شما را برای انتخاب این خودرو به شک و تردید  وا می دارد ، افت قیمت بسیار زیاد پس از مدتی کارکرد است ، تا جایی که اکنون در بازار خودروهای  دست دوم  شیراز ، یک بنز E280 مدل 2007 همچون خودروی مورد آزمایش را می توان با 80 میلیون تومان خریداری کرد ! یعنی  افت قیمتی بیش از 40 میلیون تومان ! البته پیش بینی می شود با ورود احتمالی نسل جدید این خودرو به کشور ، این نسل ای کلاس با وجود تمام برتری هایی که دارد ، آخرین روزهای خود را در بازار داخلی که مدتهاست رو به تنوع طلبی گراییده  ، شاهد باشد . در مجموع می توان گفت : عملکرد بنزای کلاس  در بلند مدت ، درست همان چیزی است که از کمپانی معتبر مرسدس بنز انتظار دارید . کمترین افت کیفیت ممکن با استهلاک پایین قطعات بر خلاف چیزی که قبلا شنیده بودیم ، تمام آن چیزی بود که از تجربه سواری و تست بلند مدت این خودرو آموختیم . در پایان نیز ضمن تشکر فراوان از آقای کامران خلوتی که خودرو و تجربیات خود را صمیمانه در اختیار ما قرار دادند ، از دوست عزیزمان آقای داریوش نوذری نیز به جهت فراهم آوری شرایط این آزمایش ، کمال تشکر و قدردانی را داریم .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تبلیغات
test.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 470
  • کل نظرات : 72
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 284
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 796
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 24
  • بازدید هفته : 2,029
  • بازدید ماه : 840
  • بازدید سال : 133,127
  • بازدید کلی : 2,126,451